Více automobilek formuli 1 pomůže, ne ale motorsportu

Více automobilek formuli 1 pomůže, ne ale motorsportu

Český jezdec a jediný účastník závodů formule 1 hovoří o nových pravidlech, která mají zatraktivnit šampionát královny motorismu.

Zmírnění trestů za pohonné jednotky

Celá situace kolem pravidel o nových motorech je dost kritická. Před pár lety se  zvolila cesta nízkoobjemových turbomotorů a jak můžeme vidět, automobilky nestíhají. Nepomůže tomu ani omezení testování v průběhu sezóny a tudíž na vývoj velmi složité pohonné jednotky zbývá velmi málo prostoru. Chyby dělají všichni, jen Mercedes měl od začátku minimální problémy. Nejvíce trpí Honda, její motor není dostatečně výkonný a nevydrží dlouho. To je daň za zvolenou cestu. Honda jako taková je samozřejmě omezena i tím, že pracuje pouze se dvěma vozy, prostoru pro vývoj tak má mnohem méně než třeba Renault. Všeobecně je překvapením, že motory Hondě nefungují. Nikdo nečekal, že vstoupí do šampionátu a její motory budou dominovat, ale že vyvinou spolehlivý a rychlý motor. Honda tedy ztrácí a laboruje nejen s životností motoru, ale celého auta a určitě by jí zmírnění trestů pomohlo. Já osobně bych se za to také přikláněl. 

Nechceme před každým závodem zjišťovat, proč který jezdec nestartuje z místa, které si vyjel v kvalifikaci. Pokud se jezdec nedopustí žádného porušení pravidel na závodní dráze, pak by neměl být takovým způsobem trestán. Jede se velké množství závodů a motory musí něco vydržet, což je pro jejich výrobce náročný úkol. Samozřejmě ve formuli 1 chceme co nejvíce automobilek, ale stále probíhají řeči o tom, jestli odejde Renault, nebo jen opustí Red Bull a bude mít vlastní tým. Ale všeobecně platí, že čím více značek bude ve formuli 1 závodit, tím lépe pro tento sport. Když se na to ale podívám z globálního hlediska, tak čím více automobilek bude ve formuli 1, tím více do ní poteče peněz a tím méně bude zbývat na ostatní motorsport. 

Omezení jezdeckých pomůcek a poskytování instrukcí

Komunikace mezi jezdci a inženýry je dost obsáhlá, inženýr hlásí pilotovi hodně důležitých informací a je možné, že určitá omezení mohou atraktivnosti pomoci. Otázkou je, jestli to nebude nebezpečné, když kvůli tomu třeba někdo zůstane stát na startu. I já jsem zvyklý na to, že mi inženýr dává informace o tom, jak jedou soupeři, ale nedostávám žádné informace navíc. Inženýři nevědí, co se děje s mým autem. Vozy kategorie GT jsou oproti moderní formuli 1 jednoduché co do techniky. Já dostávám informace o tom, jak rychlá jezdím kola, jak se pohybuji oproti ostatním, což je normální a taková komunikace by stále měla zůstat. Ale diskuze o tom, jestli má jezdec jet rychleji, pomaleji, šetřit nebo nešetřit pneumatiky a benzín, to všechno jsou informace, které z pilotů dělají pouhé loutky. V kvalifikaci tomu tak není. V jejím průběhu jede pilot na maximum a porovnává se s týmovým kolegou, který má k dispozici stejnou techniku. V závodě bych se ale přikláněl k tomu, aby komunikace, hlavně o technických záležitostech, byla omezena.

Změna formátu závodního víkendu

Nemyslím si, že by formuli 1 zatraktivnil například kratší sobotní závod, který by určoval pořadí do hlavního závodu v neděli. Od nepaměti je nejdříve kvalifikace a po ní se jede hlavní závod, na který se všichni těší. Pokud by se to ještě více rozčlenilo, nebude to mít nic společného s pořádnou formulí 1. Když se podíváme na kategorii GT, kde se jedou dva závody, tak se jedná o dva úplně odlišné závody. Je to hlavně kvůli úspoře nákladů, protože se nemusí cestovat na 16 podniků. Musí se cestovat na osm podniků, ale přitom se jede 16 závodů. My si chceme co nejvíce zazávodit za relativně rozumné peníze, což ale není případ formule 1, protože tam se kalendář podniků neustále rozšiřuje. Samozřejmě nevíme, jak má formát nového závodního víkendu vypadat, neznáme jeho návrh, ale kvalifikační závod by nebyl správnou cestou. Roztříštilo by to pozornost, která je nyní věnována hlavnímu  závodu. Jela by se kvalifikace, kvalifikační závod a hlavní závod, který před televizní obrazovky přitáhne tu největší masu lidí. A když by měli fanoušci trávit u TV dva dny, tak si kolikrát rozmyslí, jestli budou koukat na první nebo druhý závod. Nemyslím si, že by to mělo větší sledovanost a zasloužilo si to více pozornosti. Je ale možné, že padne úplně jiný návrh, který se mi bude zamlouvat. Nicméně dnešní klasický formát,  je zažitý od nepaměti, a dělá závody speciálními. V sobotu kvalifikace a v neděli hlavní závod, ten největší boom, na který se všichni těší, nebo u kterého se chtějí prospat.

Hlučnější motory a rychlejší vozy

To už je stará známá písnička. Ať konstruktéři udělají cokoliv, díky čemu budou motory hlučnější, tak je to jedině pozitivum. Vyšší výkon a širší pneumatiky, to vše má něco do sebe, ale nese to i svá negativa. Pokud budou vozy výkonnější, budou muset být z pevnějších materiálů a vše bude daleko více namáhanější – převodovka, podvozek, brzdy, nemluvě o motoru. Bude to samozřejmě náročnější i pro jezdce, ale zase na to nahlížím z pohledu ekonomiky formule 1. V loňském roce padly dva týmy, letos se jeden vrátil a provedené změny samozřejmě znamenají další nemalé náklady. Jsou tu týmy jako Sauber, Force India nebo Lotus, které mají hluboko do kapsy. Radost z toho nebudou mít ani přední stáje, které budou muset dát více peněz na vývoj drahých součástek, aby vydržely o tolik vyšší výkon. Tak razantní zrychlení vozů je znát a pocítí to i jejich materiál.

Provizorní kalendář pro rok 2016

Z pohledu fanouška je začátek sezóny v dubnu pozdě. Zima je dlouhá a všichni se těší, až vyjedou auta, až je uslyší a budou se moci podívat na závody. Myslím si, že polovina března, ve které vždy začínala sezóna F1, byla poměrně optimální. Smutný je fakt, že Velká cena Evropy se pojede právě v Baku, neboť Ázerbájdžán je transkontinentální stát ležící na pomezí Evropy a Asie. Samozřejmě nejde jen o jméno, ale i o fakt, aby Bernie Ecclestone mohl zařadit do kalendáře další závod. Pojmenoval to jako Velkou cenu Evropy, aby si  ji mohl obhájit před ostatními týmy, což pro něj bude znamenat další příjem peněz. Jestli se to jmenuje VC Evropy nebo VC Tatarska, je ve finále úplně jedno. Jako Evropanovi se mi euroasijská lokalita samozřejmě nezamlouvá a pro takový závod bych vybral více evropsky kontinentální stát. Jezdily se dva závody ve Španělsku, v Německu… pojďme se vrátit do Francie, která má jedinou nevýhodu, že nemá pořádný okruh. Paul Ricard není přizpůsobený pro diváky a Magny-Cours už je relativně zastaralá trať. V úvahu by připadal další městský okruh, ale ten není zase tak atraktivní z pohledu předjížděcích manévrů. Pokud nedojde k havárii, předjíždí se jen minimálně.

Sledujte SvětFormule.cz na Facebooku a Twitteru.

Sdílejte na:
Zavřít