Berlínskou ePrix ovládl Buemi, domácí Abt skončil druhý

Berlínskou ePrix ovládl Buemi, domácí Abt skončil druhý

V sobotu se berlínský Alexandrplatz změnil na závodní trať, po které se proháněly monoposty Formule E. Někteří lidé využili toho, že bydlí v blízkosti, tak si ze svých balkónů udělali hlediště, kromě parádního závodu se ještě jako bonus i opálili.

Ale ani fanoušci, kteří si za vstupenky zaplatili, neprohloupili. Nejen na trati bylo veselo. Mezi tréninkem, kvalifikací a závodem připravili organizátoři pro návštěvníky v eVillage velmi pestrý program, ve kterém také dostal jeden z fanoušků možnost zazávodit si na simulátoru proti samotným pilotům a překvapivě dobře s nimi držel tempo.

Místní měli budíček již v 8:15, jelikož odstartoval první trénink. Jezdci si pilně projížděli trať, aby si ji co nejlépe osvojili. Nejrychlejším mužem premiérového tréninku v centru hlavního města Německa byl Sébastien Buemi z Renaultu e.Dams, následovaný Oliverem Turveyem oblékající overal NextEV a dosavadním lídrem šampionátu Lucasem di Grassim reprezentujícím stáj Abt. Pod největším hledáčkem byli samozřejmě němečtí jezdci, z nichž se na úvod nejlépe umístil Daniel Abt na desátém místě, Nick Heidfeld byl o čtyři místa horší a těsně za ním byl debutant týmu Aguri René Rast. 

Nicolas Prost se tolik snažil o co nejrychlejší kolo, až to ve druhé zatáčce opřel o zeď a finální čas stačil jen na čtvrté místo. Třetího Lucase di Grassiho zastavil technický problém. Sice dokázali mechanici problém odstranit, ale pokračoval jen na neutrál. Nakonec z bezpečnostních důvodů svůj monopost v boxech odstavil. 

Krátce před koncem stanovil Buemi traťový rekord, když se mu povedlo proletět centrem Berlína za neuvěřitelných 57.648 vteřin.

V přestávce mezi prvním a druhým tréninkem probíhalo v eVillage losování pilotů do kvalifikačních skupin, ze kterých pak postoupilo pět nejrychlejších pilotů do boje o super-pole.

Kvalifikační skupiny vypadali následovně:

1. skupina: Lucas di Grassi (Abt), Stéphane Sarrazin (Ventruri), Robin Frijns (Andretti) a Oliver Turvey (NextEV)

2. skupina: Nico Prost (e.dams), Sam Bird (Virgin), Daniel Abt (Abt), Jean-Eric Vergne (e.dams) a Rene Rast (Aguri)

3. skupina: Simona de Silvestrová (Andretti), Nelson Piquet ml. (NextEV), Jerome d’Ambrosio (Dragon), Mike Conway (Venturi) a Nick Heidfeld (Mahindra)

4. skupina: Bruno Senna (Mahindra), Sebastien Buemi (e.dams), Loic Duval (Dragon) a Qinghua Ma (Aguri)

Druhý trénink byl přerušen červenými vlajkami poté, co nezvládl Stéphane Sarrazin svůj vůz, tvrdě narazil v poslední zatáčce do zdi a zničil si tak přední křídlo. Ale pilotovi se naštěstí nic nestalo a z monopostu vystoupil po svých.

Na druhý pokus byl nejlepším Nelson Piquet mladší, který překonal hranici stanovenou v brzkých ranních hodinách. Byl o 0,558 vteřin rychlejší než Buemi. Za rodákem z Heidelbergu se seřadili piloti Virginu Sami Bird a Jean-Eric Vergne.

V kvalifikaci došlo k několika překvapením. Vše začalo již v první skupině, kdy přišel di Grassi díky miniaturní chybě o nejrychlejší kolo, ze kterého se radoval Oliver Turvey. Ve skupině číslo dvě si pojistil první místo Vergne, kterému na záda dýchal Abt. René Rast se při své premiéře ukázal v dobrém světle, když se kvalifikoval před zkušenějším týmovým kolegou Quingem Hua Maem na 17. pozici. Dobrý dojem udělal ve třetí skupině i další pilot reprezentující německé barvy Heidfeld, jenž se zařadil na druhé místo. Zdálo se, že rychlejší snad už není možné zajet, jenže tuto domněnku smazala poslední parta. Vítěz prvního tréninku Buemi opět zrychlil natolik, že převzal místo na špičce. Silný výkon také podal Bruno Senna, který se přidal k Francouzovi, Vergnemu, Abtovi a Heidfeldovi o boj o super-pole.

Domácímu Abtovi se sice kolo podařilo, ale i tak nestačil na Vergneho. Do třetice se políbil s berlínskou zdí i Heidfeld, a to v zatáčce číslo 8 na Strausbergerplatzu a očesal tak mírně svou Mahidru. Po této drobné líbačce byl pátý, jenže po konci kvalifikace dostal Němec trest a byl odsunutý až na 16. pozici za příliš nízký tlak v pneumatikách. Tento trest potkal týmového kolegu Bruna Sennu. Dalším provinilcem byl Jerome d’Ambrosio. Ten dopadl o poznaní hůř než jezdci Mahindry, jelikož musel nastoupit na start na posledním místě. Posledního černého Petra si vytáhl Stéphane Sarrazin nastupující před d’Ambrosiem.

Krátce před šestnáctou hodinou odpolední se tribuny, balkony a střechy okolních domů zcela naplnili a závod byl odstartován. Většina očí se upírala na Abta, který odstartoval parádně a prokousal se na druhou pozici, stejně tak se i jeho týmový parťák Lucas di Grassi se po nepříliš povedené kvalifikaci posunul o několik příček výš. Ale ani na úplné špici nezůstal kamen na kameni. Buemi překonal Jeana-Erica Vergneho, ale ten za nedlouho odpověděl opětným převzetím vedení v závodu. Ve středu pole se to také bilo o sto šest, až z toho přišel k újmě René Rast, který musel navštívit boxy pro výměnu předního křídla a tím ztratil spoustu času.

Buemi si vybudoval náskok, který si po zbytek závodu pouze hlídal. Vergne se dopustil chybičky, která ho stála v šikaně uražení pravé části nosu a následný kontakt se zdí. To mu ale nestačilo a kolo co kolo si tam s retardéry pohrával, dokud si křídlo neurazil nadobro. Šikana se zdála být zakletá pro více jezdců. Bruno Senna se tam roztočil a jeho naděje na body se rozpadly jak domeček z karet.  

Po povinné výměně aut byl aktivován virtuální safety car, jelikož se na trati povalovalo příliš velké množství úlomků. Netrvalo dlouho a na trati se objevil i ten reálný, a to po nehodě Loica Duvala. Zpomalovací vůz zajel do boxů dvě kola před koncem závodu. Lídr Buemi se nenechal safety carem vykolejit a dojel si tak pro vítězství. Do rádia druhého Abta zazněl příkaz, aby pustil kolegu di Grassiho před sebe. Piloti ale nařízení neuposlechli, pozice si neprohodili, tudíž se mohl Abt radovat z druhého místa před domácím publikem.

Sdílejte na:
Zavřít