Ohlédnutí za minulostí – Velká cena USA 2005

Ohlédnutí za minulostí – Velká cena USA 2005

Je Velká cena Ameriky roku 2005 tím nejzvláštnějším závodem historie?

Další Velká cena Spojených států amerických už je prakticky za rohem. Všichni v redakci doufáme, že bude minimálně stejně zajímavá a bláznivá jako poslední závod, který se v texaském Austinu jel (Lewis Hamilton si zde zajistil titul mistra světa). Není to však ještě tak dávno, co Grand Prix v USA skončila velkým propadákem. Konkrétně hovořím o sezoně 2005 a závodě na okruhu Indianapolis, který by se s přehledem dal zařadit mezi nejzvláštnější Velké ceny historie…

Všechny problémy v podstatě začali již během zimní přestávky z roku 2004 na rok 2005. Tehdy totiž na okruhu v Indianapolis proběhla výměna asfaltu, která, jak se později ukázalo, inženýry Michelinu, dokonale zaskočila. Naopak konkurenční Bridgestone o zrádnosti nového povrchu věděl díky dceřiné společnosti Firestone, která obouvala americký seriál IRL, v rámci kterého se závod na tomto okruhu jel již v březnu tohoto roku. Bridgestone měl tedy na rozdíl od Michelinu při přípravě na závodní víkend aktuálnější data a podle toho také vypadal finální produkt.

První páteční tréninky ještě žádným problémům nenasvědčovaly, ale v následujícím druhém tréninku byli diváci svědky těžké nehody Ralfa Schumachera, která byla zapříčiněna defektem pneumatiky. A nezůstalo pouze u Schumachera, defekty hlásily i další jezdci. Inženýři Michelinu proto do sobotní kvalifikace poradili týmům upravit nastavení vozů a vše nasvědčovalo tomu, že problém byl zažehnán. Kvalifikaci ovládl Jarno Truli na Toyotě před Kimim Raikkonenem na Mclarenu a Jensonem Buttonem na BAR. Nejlepším jezdcem na Bridgestonech byl až na pátém místě Michael Schumacher. Michelin však poté zanalyzoval použité pneumatiky a došel k závěru, že závodní zátěž jednoduše nevydrží. Francouzští pneumatikáři požádali o letecké přepravení směsi, která byla použitá ve Španělsku, ovšem ani u této specifikace se nedala zajistit stoprocentní výdrž a proto se začínala nabízet možnost, že týmy na Michelinech vůbec neodstartují.

Francouzský výrobce se až do nedělního dopoledne snažil Velkou cenu “zachránit“. Řediteli závodu Charliemu Whitingovi spolu s týmy navrhli postavení dodatečné zákruty před problematickou klopenou třináctou zatáčkou. Tuto možnost však Whiting odmítl, a tak po zaváděcím kole za pískotu diváků 14 z 20 aut zajelo do boxů. Samotný závod se pak dá shrnout relativně krátce. Jediný zajímavější okamžik přišel po Schumacherově výjezdu z boxové uličky, při kterém se na trati objevil v těsné blízkosti týmového kolegy Barrichella, který však včasným strhnutím volantu zabránil hrozící kolizi. Na třetím a čtvrtém místě opatrně kroužili jezdci Jordanu a za nimi i oba závodníci stáje Minardi, kteří nakonec dovezli své podceňované vozy k prvním bodům sezony. Vítěz závodu Michael Schumacher ani druhý Rubens Barrichello po závodě rozhodně nebyli štěstím bez sebe, a tak jediným opravdu šťastným mužem na stupni vítězů byl Tiago Monteiro, který se stal prvním Portugalcem na stupních vítězů v historii F1.

Michelin se po závodě omluvil fanouškům a finančně odškodnil všechny diváky, kteří na Indianapolis Motor Speedway přicestovali. Doufáme tedy, že se dnes v Austinu dočkáme mnohem zábavnější podívané, než před 11 lety v Indianě.

Sdílejte na:
Zavřít