Tragické nehody #3: Clay Regazzoni

Tragické nehody #3: Clay Regazzoni

První dva díly seriálu o tragických nehodách skončily smrtí nejen závodníků. Ve třetím díle se ale zaměřím na nehodu, která skončila pro jezdce vážnými zdravotními následky, nebyla však fatální.

Clay Regazzoni se narodil 5. září 1939 ve Švýcarsku. Do Formule 1 se dostal v celkem pozdním věku – debutoval v roce 1970 za stáj Ferrari. V témže roce také zvítězil v mistrovství Evropy Formule 2. Při své první sezoně ve Formuli 1 se sice nezúčastnil všech závodů, střídal se s Ignaziem Giuntim, ale i přesto dokázal obsadit třetí příčku celkového hodnocení. Za Ferrari závodil ještě následující dvě sezony, než se s ním italská stáj rozloučila, a tak přešel k BRM, kde se mu vůbec nedařilo. V roce 1974 se však do Ferrari vrátil a v šampionátu vybojoval druhé místo, přičemž titul mu unikl kvůli technickým problémům a chybám mechaniků. V roce 1977 byl nahrazen Carlosem Reutemannem, a tak se musel spokojit se závoděním za Ensign a následně Shadow. Tyto dva roky pro něj znamenaly očistec, ale v sezoně 1979 se vrátil zpět na výsluní s Williamsem, když pro něj vybojoval ve Velké ceně Velké Británie na Silverstone první vítězství. Pro ročník 1980 ho ve Williamsu opět nahradil Carlos Reutemann, a tak se Regazzoni vrátil zpět do Ensignu.

Ve čtvrtém závodě sezony 1980, Velké ceny USA West na Long Beach, mu v 51. kole selhaly brzdy, v té chvíli zrovna jel na plný plyn. Přejel únikovou zónu, zanechal za sebou oblaka prachu a narazil do betonové zdi obložené pneumatikami. Probral se po deseti minutách, pamatuje si, jak se nad ním skláněl Dan Gurney.  Po převozu do nemocnice se Regazzoni podrobil pětihodinové operaci – při nehodě utrpěl zlomeninu dvanáctého obratle. Ochrnuly mu nohy. „První slova po operaci, na něž si pamatuji, byla ta, která pronesl doktor Watkins. Řekl, že je všechno OK, a že během dvanácti měsíců budu znovu na nohou,“ tak dle Regazzoniho slov vypadaly první vyhlídky na jeho uzdravení. Absolvoval několik měsíců trvající léčbu na paraplegické klinice doktora Guida Zächa v Basileji. V roce 1981 Claye operoval čínský chirurg profesor Kao, který dle mnohých dokázal zázraky. Profesor Kao byl specialista na páteř a míchu. V případě Regazzoniho ale zázrak nedokázal.

Jak Clay poznamenal, „docela vážně jsem se připravoval, jak zaútočím v sezoně 1981. Měl jsem to všechno krásně spočítané. Jen tu nešťastnou páteř jsem do svých výpočtů zapomněl zakalkulovat. A ta mi právě udělala čáru přes rozpočet. Na rentgenovém snímku vypadala jako závodní trať s dvěma protáhlými zatáčkami, po níž jezdí dvě stě padesát vozidel.“ To, že Regazzoni se již nikdy nedokáže postavit na vlastní nohy, mu sdělil poté doktor Guido Zäch. Švýcarský závodník si to dlouho nedokázal připustit, štvalo ho, že přišel o rozjetou sezonu 1980. Ze všeho nejhorší ale pro něj byl soucit ostatních. O ten nestál. I přesto, že byl upoután na invalidní vozík, závodnického života se nevzdal. Stal se komentátorem Formule 1 pro švýcarskou televizi. Také se účastnil Rallye Dakar v roce 1988 a pracoval na programu pro tělesně postižené řidiče. Též založil a následně vedl autoškolu pro invalidní osoby ve Vallehanse. Když ho kontaktoval český závodník Jiří Berger (též upoután na invalidní vozík), získal přítele, se kterým pořádal závody pro postižené závodníky. Jeho vášeň pro automobily nakonec přeci jen ukončila jeho život. Zahynul při nehodě svého vozu na dálnici u Parmy v Itálii 15. prosince 2006.

Sdílejte na:
Zavřít