Možná se hodilo, že se šampionát WEC (World Endurance Championship) se sezonou 2016 loučil minulou sobotu právě v Bahrajnu. Závod, který se de facto konal za vyloučení veškeré veřejnosti, současně značil i konec „zlaté éry LMP1“. Po odchodu výrobce Audi zbudou v této beznadějně přetechnizované třídě jen dva soupeři, což se bude od příštího roku promotérům jen těžce prodávat jako „hodnotný sport“.
Ingolstadtská značka čtyř kruhů, která scénu vytrvalostních závodů prototypů téměř dvě dekády výrazně ovlivnila, se loučila z pole-position. Lucas di Grassi a Oliver Jarvis zajistili vozu Audi R18 pěkné, ale v závodech na 6 hodin bezcenné, nejlepší postavení na startu před oběma prototypy Porsche 919, sesterskou Audinou a oběma vozy značky Toyota. Poslednímu souboji Audi-Porsche-Toyota dělaly v Arábii „kulisu“ dva konkurence neschopné soukromé vozy LMP1, deset prototypů LMP2 a 13 vozů GT.
Čest vést pole WEC prvním kolem posledního závodu roku připadla jezdci Joest-Audi Duvalovi, za ním se za zvolna zapadajícího slunce zařadily obě porsche. Loučení Audi s velkým mezinárodním sportem pak po šesti hodinách jízdy pod stožáry umělého osvětlení skončilo grandiózním dvojitým triumfem. Duvalovy kolegové Jarvis s Di Grassim letos podruhé nedali až do cíle žezlo z ruky a za nimi se na druhé místo probojovala sesterská posádka s Lottererem, Trelyuerem a Faesslerem v kokpitu. Třetím místem se s aktivní kariérou rozloučila bývalá dvojka Red Bullu-F1, Mark Webber. Na stupínek vítězů směl společně s kolegy Hartleyem a Bernahrdem. Za nimi dojely s kolem ztráty na vítěze obě Toyoyty TS050 a bezbarvým šestým místem se mistrem světa vytrvalostních závodů sezony 2016 korunovala posádka druhého Porsche 919, Romain Dumas, Neel Jani a Marc Lieb. Nové šampiony zdržela oprava po srážce s pomalejším soupeřem, nedostatek konkurence ve třídě LMP1 ovšem znamenal, že jim jednoduše stačilo nějak dojet do cíle.
V boxech a v paddocku tedy vládla podivná směs z radosti, smutku a obav. U Porsche se těšili z titulu, v táboru Audi se snažili mužně vypořádat s odchodem, což se některým dařilo lépe, jiným hůře. Zvláště šedesátičlenné osazenstvo Joest Racingu možná prožije neklidnou zimu, bez jistoty zaměstnání…
O sportovní hodnotě titulu a šampionátu WEC se již letos dalo diskutovat – příští rok bude ještě hůře. LMP1 ztratí dva vozy Audi a přinejmenším i oba prototypy soukromníka Rebellion. FIA by opravdu měla vážně zvážit škrtnutí této třídy – vyprávějte o tom ale Toyotě a Porsche, kteří do vývoje jejich hybridů investovali desítky milionů…
Mnohem lepší sport předvedla v Bahrajnu třída LMP2. Roman Rusinov, René Rast a Alex Brundle (Jota-Oreca) startovali z poslední pozice, během senzační stíhací jízdy se ale probojovali až na první místo svého hodnocení. V cíli byli jen o čtyři sekundy před Gonzalesem, Sennou a Albuquerquem (Morand-Ligier). Z vozů GT byl nejrychlejší Aston Martin Dánů Thiima a Sorensena, kteří si tím zároveň zajistili i titul šampionů.
Celkový stav šampionátu WEC roku 2016
1. Jani, Dumas, Lieb – Porsche 160 b.
2. Duval, di Grassi, Jarvis – Audi 147,5 b.
3. Konajaši, Conway, Sarrazin – Toyota 145 b.
4. Hartley, Webber, Bernhardt – Porsche 134,5 b.
5. Lotterer, Faessler – Audi 104 b.
6. Treluyer – Audi 70 b.
7. Imperatori, Kraihammer, Tuscher – Rebellion 66,5 b.
8. Davidson, Nakajima, Buemi – Toyota 60 b.
9. Menezes, Lapierre, Richelmi -Alpine 47 b.
10. Rusinov – Jota-Oreca 36 b.