Ohlédnutí za sezonou 2016

Ohlédnutí za sezonou 2016

Úspěšně jsme zvládli první týden bez Formule 1. Pojďme se nyní podívat na některé z okamžiků z ročníku 2016, aby nám čekání na ten následující rychleji utíkalo.

Nový tým na startovním roštu – Haas F1 Team

Poprvé od roku 1986 se na startovní rošt Formule 1 postavil americký tým, a sice Haas F1 Team, jehož barvy hájili Romain Grosjean a Esteban Gutiérrez. Hned v úvodní Velké ceně Austrálie získal Grosjean pro tým první body za šesté místo. V Bahrajnu se francouzský závodník ještě zlepšil a dojel na páté pozici. Vypadalo to tedy na slibný začátek nového týmu. Přesto, že Grosjean dokázal ještě několikrát bodovat, dostavil se propad a často jsme mohli slyšet z Romainovy strany frustrovanou rádiovou komunikaci. K závěru sezony se ještě podařilo Grosjeanovi znovu bodovat. Gutiérrez na svého týmového kolegu nestačil a nezískal ani jeden bod. Zásluhou francouzského závodníka zakončil Haas svou první sezonu ve Formuli 1 na osmém místě s 29 body.

 Návraty a nové tváře

Po roční pauze se do kolotoče Formule 1 vrátil výše zmíněný Esteban Gutiérrez, jemuž se návrat moc nevydařil, když zakončil sezonu na 22. pozici bez bodu. Dalším navrátilcem byl Kevim Magnussen. Jeho konečný výsledek byl lepší než ten mexického závodníka – Kevin skončil na 16. pozici se sedmi body. Nováčkem se stal první závodník indonéské národnosti Rio Haryanto, který začal závodit za Manor. Jeho týmový kolega Pascal Wehrlein se taktéž zařadil mezi nové tváře zúčastňující se závodů Formule 1. Spolu se zastavením toku financí ze strany indonéské vlády se zastavilo i účinkování Rio Haryanta v královně motorsportu. Od Velké ceny Belgie ho nahradil Esteban Ocon. V Bahrajnu také nahradil zdraněného Fernanda Alonsa třetí jezdec McLarenu Stoffel Vandoorne a dojel si při svém debutu pro jeden bod za desáté místo. Celkem se tedy do tabulky jezdců účastnících se sezony 2016 zapsalo 24 závodníků.

Kalendář závodů

Ročník 2016 byl rekordní v počtu odjetých velkých cen. Nikdy v historii nedosáhl hranice 21 závodů za sezonu. Do seriálu Formule 1 se vrátila Velká cena Německa a Evropy. Na německém Hockenheimringu se závodilo již v minulosti, ale ázerbájdžásnké Baku hostilo královnu motorsportu poprvé. Mnozí se divili, proč zrovna Ázerbájdžán, vzhledem k jeho geografickému umístění, byl zvolen za pořadatele Velké ceny Evropy. Závod v Baku přinesl krásnou kulisu starého města, i nejužší místo tratě v celém seriálu, přesto by se mělo spíše hledět na to, nakolik trať přeje závodění, než na malebné okolí. Záběry to jsou pěkné, ale diváci se chtějí dívat na akci na trati.

Max Verstappen

Po Velké ceně Ruska bylo rozhodnuto, že Max Verstappen nahradí Danilla Kvyata u Red Bullu a ruský závodník obsadí jeho závodní sedačku u Toro Rosso. Už před tímto rozhodnutím bylo o Verstappenovi hodně slyšet, ale přesun do jednoho z předních týmů, promíchal kartami a troufám si říct, že i hodně okořenil souboje v první pětce. Agresivní a dravý závodní styl přivedl mladého závodníka do nejedné kolize, obzvláště jezdci Ferrari viděli doslova rudě, zjevil-li se jim ve zpětných zrcádkách. Ať už dokázal třikrát během víkendu bourat v Monaku či předvedl úchvatnou jízdu na mokrém Interlagosu, stal se nejkontroverznější osobností tohoto ročníku. Kdo jiný však může říct, že kvůli němu upravili pravidla.

Kolize Lewise Hamiltona s Nicem Rosbergem

Dominance ve Formuli 1 (stejně tak v dalších sportech) není ničím výjimečná. Přesto bychom měli být rádi, když spolu bojují alespoň týmoví kolegové v dominující stáji. Rivalita mezi Hamiltonem a Rosbergem se nezmenšila ani v tomto ročníku. Ačkoliv Hamilton velkou část sezony dotahoval bodovou ztrátu, došlo, naštěstí, k několika zajímavým soubojům mezi oběma jezdci Mercedesu. Nejznámější je poté jejich kolize z Velké ceny Španělska, která je oba po startu vyřadila. Ke kolizi došlo i v posledním kole Velké ceny Rakouska, po které se Rosberg propadl. Tečku tomu všemu poté učinila Velká cena Abu Dhabi, kterou Hamilton vyhrál nejpomalejším možným způsobem, když Rosberga záměrně brzdil, aby ho dojeli soupeři a měli šanci ho předjet. Můžeme ocenit, že Mercedes své jezdce nechal volně o mistrovský titul bojovat, což deklaroval také přímo k zmíněné závěrečné Velké ceně Abu Dhabi. Škoda jen, že příkazy nařizující Hamiltonovi, aby zrychlil, znamenaly opak, neboť se do jejich souboje míchaly.

Ukončení kariéry 

Je jasné, že v příští sezoně se budeme muset obejít bez Felipeho Massy. Brazilský závodník nastoupil do královny motorsportu v roce 2002 a vyjma roku 2003 (a poloviny sezony 2009, kdy utrpěl zranění ve Velké ceně Maďarska) v ní setrval až dodnes. Od mistrovského titulu ho dělil v roce 2008 jediný bod. Smutné loučení bylo poté s jeho domácí Velkou cenou Brazílie, když mokrý závod ukončil v bariéře. Aplaudovali mu přesto nejen diváci, ale i celá boxová ulička. Přerušení kariéry také ohlásil Jenson Button, ačkoliv se nechal poté slyšet, že bude definitivní. Mistr světa roku 2009 se s vozem McLaren-Honda hodně trápil a ke konci roku již bylo vidět, že postrádá motivaci vůbec dokončovat závody, když poté musel odstoupit z Velké ceny Abu Dhabi, bylo vidět, jak moc se mu ulevilo, že je to již za ním. A konečně celý formulový svět šokoval novopečený mistr světa Nico Rosberg, když oznámil, že i on se rozhodl ukončit svou závodní kariéru, když dosáhl všech cílů a postrádá další motivaci.

Sdílejte na:
Zavřít