Zmizelé závody: Velká cena Portugalska

Zmizelé závody: Velká cena Portugalska

V prvním ohlédnutím za zmizelými závody jsem se zaměřila na Velkou cenu Francie. Pár dní poté světlo světa spatřila zpráva o návratu Francie do kalendáře mistrovství světa Formule 1. S návratem Portugalska to ale tak žhavé nebude.

Portugalsko nikdy nemělo žádného významného jezdce Formule 1, přesto se v minulosti řadilo k pořadatelským zemím. Poprvé sem královna motorsportu zavítala jen na krátkou chvíli v letech 1958 až 1960. Během těchto tří let se závodilo na dvou různých tratích. Ročníky se sudým letopočtem patřily Portu a zbývající lichý ročník Monsantu. Provizorní trať v Portu přidělávala jezdcům vrásky na čele zejména kvůli povrchu dráhy. Kromě dlažebních kostek přejížděli přes tramvajové koleje. Navíc před telegrafními sloupy lemujícími trať nebyli závodníci nijak chráněni, proto bylo Porto z pořadatelských pozic vyškrtnuto. I na svou dobu to byla velice nebezpečná trať. To trať Monsanto, nacházející se nedaleko hlavního města Lisabonu, v jediném závodě, kdy hostila Formuli 1, se stala dějištěm zajímavého závodu, jehož start se kvůli velmi vysokým teplotám posunul do pozdních odpoledních hodin a vítěz Stirling Moss projel pod šachovnicovým praporkem až po sedmé hodině večerní. Mossovi se v Portugalsku dařilo, vyhrál také první ročník v Portu. V roce 1960 se nakonec radoval z první pozice Jack Brabham.

Formule 1 se do Portugalska vrátila po 24 letech, když se v roce 1984 začalo závodit na silničním okruhu Autodromo do Estoril nacházejícího se u lázeňského města téhož jména. V Estorilu se poté závodilo nepřetržitě až do roku 1996. Trať, měřící 4,3 kilometru, poctily svou účastní závodní vozy již v sedmdesátých letech 20. století, když se na horké pyrenejské půdě proháněly monoposty Formule 2. Okruh načas upadl v zapomnění, aby nakonec přivítal královnu motorsportu. Estoril kladl na jezdce velké nároky, proto ho milovali. Také tuto trať velmi dobře znali z testování. V roce 1994 podstoupil úpravy kvůli zlepšení bezpečnosti, přesto si zachoval svůj vlastní ráz.  Prvním vítězem Velké ceny Portugalska po takřka čtvrt století se stal Alain Prost. Jen sedm měsíců poté se v Portugalsku závodilo znovu, neboť v roce 1984 se závod konal v říjnu a v roce 1985 v dubnu. První vítězství své kariéry tehdy za prudkého deště získal legendární Ayrton Senna. Díky počasí se v dalším roce vrátilo Portugalsko znovu na závěr kalendáře mistrovství světa F1. Portugalský Estoril se poté stal dějištěm ještě mnoha nezapomenutelných závodů. Mezi nejznámější momenty patří například událost z roku 1989, kdy Nigel Mansell ignoroval černé vlajky, pokračoval v závodě a kolidoval se Sennou, což znamenalo konec závodu pro oba. V následujícím ročníku ale Sennu porazil a dojel si pro sladký triumf. Své teprve druhé vítězství získal v Portugalsku v roce 1993 Michael Schumacher. Po vypadnutí z kalendáře Formule 1 od roku 1997 se Portugalsku již návrat nepodařil.

Sdílejte na:
Zavřít