Vasseur: Fanouškům nejde o rychlejší vozy, chtějí vidět více soubojů na trati

Vasseur: Fanouškům nejde o rychlejší vozy, chtějí vidět více soubojů na trati

Začátkem roku byl Frederic Vasseur, bývalý šéf Renaltu, kvůli interním sporům v týmu s okamžitou platností propuštěn. Ale předsezónní testy ve španělské Barceloně si nenechal ujít. Kolegové z německého webu speedweek.com jej v paddocku odchytili a vyzpovídali.

Tlak je ve světě motorsportu neodmyslitelný, ať už se jedná o královnu motorsportu, či jinou závodní sérii. Bez něj to jednoduše nejde.

„Závody představují obrovský tlak. Ale ve Formuli 1 nevládne větší tlak než jinde. V motorsportu obecně je nutný tlak na výsledek. Ve světě motorsportu to bez tlaku nejde. Závisí to na motoru, který pohání všechny týmy a všechno okolo,“ vysvětluje Vasseur.

Devětačtyřicetiletý Francouz připouští, že by se do formulového kolotoče zase rád vrátil. A to nejen kvůli tomu, že se tam může člověk načerpat spoustu zkušeností, ale také kvůli starým kolegům, které už bere jako rodinu. Přeci jen všichni, kteří se pohybují ve formuli, stráví většinu roku na cestách.

„Samozřejmě, máme 21 závodů plus testovací jízdy. Minulý rok jsem strávil více času s mechaniky než s mojí rodinou,“ připomíná Vasseur časovou náročnost své práce, během níž se viděl se svými blízkými jen zřídka. To se ale po propuštění z Renaultu pochopitelně změnilo. „Teď jsem po 27 letech svůj život změnil. Dětem je devět, 15, 18 a 21. Je to poprvé po 27 letech, co je vidím pravidelně.“

Uvidíme v budoucnosti ve Formuli 1, či jiné závodní sérii, dalšího člena rodiny Vasseurových? „Jedno se o něj zajímá. Ale není jim fascinováno. Nikdy jsem nechtěl své děti intenzivně zapojovat do motorsportu. Je to náročný svět, ale také je tak trochu vzdálený od toho reálného,“ uvedl Vasseur.

Rodák z francouzského Draveilu měl také nemalý podíl na angažování Nica Hülkenberga, který podstatnou část své dosavadní kariéry strávil ve Force Indii. Devětadvacetiletému Němcovi do karet hrál také fakt, že se s Vasseurem zná už pěknou řádku let, a to díky spolupráci v nižších sériích.

„Už jsem ho znal z Formule 3 a GP2. Jezdil pro mě několik sezón. Jeho kvalita je enormní. Od rána do večera je ze sebe schopný vydat sto procent a je pravým lídrem. Proto jsem ho vzal. Znám jeho kvality a vždy jsme byli v kontaktu.

Do Formule 1 přichází stále mladší a mladší piloti, což neustavičně rozpoutává horečné diskuze. Když tito mladíci chybují, tak se na ně svrhne lavina kritiky typu „Je tu moc brzo“, „Sedačku si zaplatil, ale talent postrádá“, apod.

Ačkoliv Vasseur připouští, že věk nově příchozích jezdců je opravdu velmi nízký, tak ovšem nezapomíná na skutečnost, že učení z nebe nespadnou a chybovat je přirozené. Tudíž od nováčků nemůžeme očekávat, že budou hned od prvního nasednutí do vozu Formule 1 bezchybní…

„Myslím si, že jsou velmi mladí. Ale problémem není jejich věk, nýbrž to, že diváci, média a kompetentní nezapomínají zdůraznit věk, když chybují. Na jedné straně nemůžeme chtít mladé jezdce a na straně druhé jim nedovolit chybovat. Přeci jen teprve začínají svoji kariéru a jsou pod tlakem.“

Max Verstappen byl vloni od Velké ceny Španělska povýšen z Toro Rosso do mateřské stáje Red Bullu. Ve svém premiérovém závodě za rakouský tým dokázal vytřít všem zrak, když závod vyhrál. Po vydařeném startu je tedy pochopitelné, že očekávání pro letošní sezonu jsou vysoká. Zvládne se opět s tlakem vypořádat? Podle Vasseura ano: „Letos nebude pod takovým tlakem jako loni. Ukázal ale, že se dokáže s tlakem poprat. Očekávání od něj jsou vysoká, ale v roce 2016 si s tím poradil dobře.“

Změna pravidel. Širší, agresivně vypadající a mnohem rychlejší vozy – téma, které je probíráno ze všech možných stran. Jezdci si „monstra“ nemohou vynachválit. Jenže je větší rychlost opravdu to, po čem fanoušci touží nejvíce? Nebudeme si nalhávat, že bychom nechtěli vidět startovní pole, kde se bojuje o každý milimetr… To je něco, o co jsme byli v posledních letech – hlavně na špici – ochuzeni.

„Myslím, že během dvou závodů se zapomene na to, jaká byla Formule 1 ‚předtím‘. Nemá to co dělat s tím, jestli jsou vozy o dvě sekundy rychlejší. O to fanouškům nejde. Oni chtějí souboje na trati a vidět zásadně těsnější pole. Záleží na tom, zda budeme mít letos startovní rošt více vyrovnanější,“ naráží Vasseur na absenci předjížděcích manévrů.

Ferrari bylo překvapením testů. O tom žádná. Pravidelně se objevovali na předních pozicích, ale nesmíme zapomínat na to, že to byly pouze testy. „Po prvních testech je to vždycky složitější. Ale člověk nepotřebuje křišťálovou kouli, aby si všiml, že se Ferrari patrně cítí ve své kůži,“ zhodnotil výkony italské stáje Vasseur.

Sdílejte na:
Zavřít