Kritika mě nezajímá, tvrdí sebevědomě Stroll

Kritika mě nezajímá, tvrdí sebevědomě Stroll

Lance Stroll je letos jediným nováčkem na startovním roštu. Po prvním týdnu testů se na něj svrhla lavina kritiky. Ve druhé části testů si sice svoji reputaci mírně napravil, ale na přesvědčení to nestačilo. Ta nejtěžší zkouška teprve na Strolla čeká, a to v podobě úvodního závodu v Melbourne.

Ačkoliv je osmnáctiletý Kanaďan šampionem evropské odnože Formule 3, tak někteří tvrdí, že ve Formuli 1 nemá co pohledávat. Nemá dostatek zkušeností, talentu a místo dostal jen díky svému otci, který poslal Williamsu tučný balíček peněz.

V první části testů se Stroll v moc dobrém světle neukázal. Spíše naopak. Několikrát se ocitl mimo trať. Jednou dokonce zapíchl Williams do bariéry a urazil přední křídlo. Následnou opravou ztratila stáj drahocenný čas a dokonce musela vynechat i následující den testů.

Na Strolla se vzápětí sesypala vlna kritiky, ale jak se zdá, tak si s tím hlavu nedělal a nesebralo mu to ani špetku sebevědomí.

 „Kritika mě nezajímá. Není to moje věc,“ řekl pro Autosport.com. S otázkami typu, zda to není moc brzy, se setkal již na ve svých začátcích ve Formuli 3, a to kvůli četným nehodám. Stroll podotýká, že tomu se ve světě rychlých kol nejde vyhnout: „Jsme profíci. Takové věci se v motorsportu stávají a vy se od toho musíte odrazit.“

Jenže pokud rozbije monopost v závodě, tak to bude mít už mnohem horší dopady, než během testů – tým budou totiž takovéto chyby stát pořádný balík. Šéfka týmu Claire Williamsová podotýká, že ačkoliv bude Stroll jako debutant v „ochranné lhůtě“, tak i přesto bude muset odvádět odpovídající výkony.

 „Pohár konstruktorů je pro nás opravdu důležitý. Proto potřebujeme mít v našich vozech dva silné jezdce,“ přibližuje cíle stáje Williamsová, jejímž druhým jezdcem je navrátilec a zkušený mazák Felipe Massa, který bude Strolla mentorovat: „Když odvede dobrou práci, tak to bude dobré jak pro tým, tak i co se týká bodů.“

Známé přísloví praví, že žádný učený z nebe nespadl. To si také uvědomoval bývalý technický šéf Pat Symonds, proto věděl, co od Strolla ze začátku očekávat: „Samozřejmě, že bude chybovat a my budeme jeho vůz opravovat. Je to část procesu.“

Druhá fáze testů byla v podání Strolla už bezchybná. Sice byl ve výsledkové listině zimních testů o devět desetin pomalejší než jeho týmový kolega Massa, ale na rozdíl od Massy svůj nejrychlejší čas zajel na dvakrát tvrdší směsi pneumatik. Na té samé sadě, tedy na ultra-měkké specifikaci, byl dokonce o něco rychlejší.

„Měl jsem namířeno k času 1:19.5, ale pak jsem to pokazil. V kole na utrasoftech jsem byl o osm desetin rychlejší,“ vrací se Stroll ke svým výkonům v Barceloně.

Jelikož na okruhu v Melbourne ještě nikdy nezávodil, tak si nestanovuje žádné velké cíle a zůstává nohama na zemi: „Musíme zůstat klidní. Nemyslím si, že bychom si už teď měli stanovit nějaké cíle. Pro mě to bude nová trať. Je to něco jiného, není to běžný závodní víkend. Je to závodní okruh, tudíž je tam toho spousta k učení. Budu postupovat krok za krokem, jízdu po jízdě.“

Stroll může profitovat z toho, že stojí po boku jednoho z nejzkušenějších pilotů na roštu. Vidí Brazilce jako svého učitele? „Mentor je silné slovo. Každý je tu sám za sebe. Musím udělat svoji práci. Mojí prací není ptát se Felipeho, ale posadit se do vozu a vyjet na trať,“ zkonstatoval Stroll, podle kterého je Massa skvělým parťákem: „Je super, že ho tu máme. Znám ho z Ferrari. Je týmový hráč a upřímný člověk. Pokud byste si mohli někoho vybrat jako stájového kolegu, pak je to týmový hráč, který chce pro tým to nejlepší. Vnesl do týmu pozitivního ducha a myšlení. Je toho mnohem víc, co se od něj mohu naučit.“

Zato Massa se bezpochyby cítí být Kanaďanovým učitelem, ale zároveň chce být v interním souboji pochopitelně tím lepším. Také zdůrazňuje, že se sdílením dat problémy nemá.

„Nemusím si dělat starosti. Snažím se mu pomáhat, jak to jde. Jsem jeho týmový kolega a chci být samozřejmě před ním. Ale poskytuji mu všechna data. S tím nemám upřímně řečeno žádný problém,“ tvrdí pětatřicetiletý závodník.

Pokud se podíváme na startovní rošt, tak ve stejné pozici byl před dvěma lety nizozemský talent Max Verstappen. Ale Stroll na rozdíl od pilota Red Bullu nasbíral mnohem více zkušeností, jelikož ve Formuli 3 závodil dva roky a vloni byl korunován šampionem. Přesto, že je skok z Formule 3 do Formule 1 opravdu velký, tak pro Strolla to zase takový šok nebyl, očekával to. „Jistě, že odstředivé síly jsou vyšší, ale nepřekvapilo mě to,“ uvedl.

Stroll věří, že nová pravidla jej staví v podstatě do stejné pozice, ve které se nachází i zkušení jezdci.

„Už jsem se naučil některé postupy a komplikované věci, ale pro všechny je tu spousta nových věcí. Sice ostatní nezačínají kompletně od nuly, ale dokonce i ti, co ty zkušenosti mají, se musí s těmito vozy něco nového přiučit,“ dodal pilot Williamsu.

Sdílejte na:
Zavřít